mandag 14. januar 2008

Deilig å være ferdig :)

Ja, det var den fødselen, da! Jeg har i hele dag hatt en følelse av at noe kom til å skje... Jeg dro hjem i 1030-tiden, men alt var rolig. Dro hjem tidlig fra jobb, var hjemme 1400. Lå leeenge på sofaen og koste med Havana, som elsket å bli tatt på den store magen sin. Ingen ting så ut til å skje. Dag-Eirik kom hjem, og satte seg foran dataen mens jeg begynte på middagen. Havana hoppet opp på fanget hans, og han kjente at hele kroppen hennes spente seg.

"Jeg tror hun holder på å føde!" ropte han ut på kjøkkenet. Jeg trodde ikke mine egne ører, for jeg hadde vært hjemme med henne i to timer allerede uten å se noen tegn til fødsel, men jammen hadde han ikke rett, fosterhinnene var allerede synlige. Fra da av gikk det fort - vi gikk ned til badet, alle tre, Havana fulgte snilt etter oss. :) Etter mindre enn fem minutter, kl 16.25, var førstemann ute! Åtte minutter senere kom andremann - baklengs og hele 113 gram, så han var en skikkelig plugg, men med litt hjelp fra meg, gikk det helt fint. Så tok hun en liten pause fram til 1720, da kom nummer tre. Vi var jo usikre på om det var tre eller fire - men 17.52 kom det jammen en siste kattunge også. Havana var veldig rolig og trygg hele tiden - hun har vandret litt rundt omkring, og har (igjen) født en unge på gulvet og en i dusjen, men hun taklet det mye bedre enn forrige gang. Så her er de:

#1 - kl 16.25 - 98g - jente (??)
#2 - kl 16.33 - 113g - gutt (??)
#3 - kl 17.20 - 108g - gutt (??)
#4 - kl 17.52 - 94g - jente (??)

Det er mulig #4 veide mer enn 94 gram, vekta var litt fram og tilbake... Fire fine kattunger, og fire fine vekter! :)

Havana har spist godt av "styrkedrikken" jeg fikk oppskrift på av oppdretteren hennes, hun har fått antibiotika (tar ingen sjanser nå!!), og en sprøyte for å få ut den siste morkaka. Den har ikke kommet enda, med mindre hun har spist den uten at vi har sett det, noe jeg tviler på. Forrige gang tok det også flere timer før den siste morkaka kom, så jeg regner med at det samme skjer igjen. Tre av kattungene har spist masse, mens den siste kattungen har jeg ikke sett spise enda. Den kan jo godt ha gjort det likevel, da. Nå skal de få litt fred og ro en times tid, så skal jeg se om jeg kan lokke sistemann til å spise litt (evt igjen).

Alt i alt har dette vært en skikkelig drømmefødsel, nå håper jeg bare at det fortsetter å gå like bra! Jeg vil ikke ha en reprise av forrige gang...

2 kommentarer:

Ororina sa...

Det her gikk jo som på skinner! Så nå sitter jeg her og venter på de første bildene :-D

Magnhild sa...

Ja, foreløbig har alt gått på skinner, men det er enda lenge igjen til de er 12 uker! Dessuten mangler vi en morkake fremdeles, med mindre Havana har spist den i natt. :/